Kinderkaarten Gevoelens & behoeftes

Het setje Kinderkaarten: met 10 behoeftes en 10 gevoelens in beeld

In Nederlands, Engels, Turks en Arabisch

Voor kinderen vanaf 3-10 jaar

Gemakkelijk communiceren over emoties

Communicatie met kinderen gaat vaak over dingen die we kunnen zien, aanpakken of horen. Het is makkelijk om te begrijpen of een kind wat wil eten, of welk speelgoed hij wil. Een kind leert als eerste de woorden van de dagelijkse dingen en bezigheden en kan desnoods aanwijzen wat hij bedoelt.

Lastiger wordt het bij gevoelens. We zien wel of een kind verdrietig of blij is, erover praten blijkt lastiger omdat je het niet beet kunt pakken. En het kind heeft moeite met het verwoorden van emoties als het de bijpassende woorden niet kent. En ook het aangeven van de behoefte op dat moment is lastig als je dat niet geleerd hebt. Veel onbegrip leidt tot verwarring, angst of conflicten.

Met behulp van deze kaarten kunnen kinderen leren om aan te geven wat ze voelen en wat ze nodig hebben op dat moment. Als er op een speelse manier mee wordt geoefend zal het kind steeds makkelijker gevoelens bij zichzelf herkennen en kunnen bespreken. Dit voorkomt veel kinderleed en onbegrip.

Het is belangrijk dat de begeleidende volwassene ook de eigen gevoelens en behoeftes aangeeft en hierover vertelt. Zo krijgt het gesprek van twee kanten input, zijn de gesprekspartners gelijkwaardig en kan het kind ontdekken dat hij niet de enige is die bepaalde emoties voelt.

Deze kaarten zijn breed inzetbaar in verschillende situaties. Gebruik ze (zeker in het begin) ook op een speelse manier, zodat het niet alleen maar bij moeilijke situaties ter sprake komt. Maar ook als iets lukt of iets te vieren valt! Door ze veel te gebruiken raakt het kind gewend om op zijn emoties te letten, erover te praten en er op te reageren.

Auteurs

Met veel plezier hebben we aan deze kinderkaarten samengewerkt. We hopen dat het jou als volwassene zal inspireren om ze te gebruiken bij je werk met kinderen. Met behulp van deze kaarten kunnen ze leren om aan te geven wat ze voelen en wat ze nodig hebben op dat moment. Er zitten voorbeeld werkvormen bij.

P.S. Hoe we elkaar ontmoet hebben? Sumeyra zegt hierover: Ik ontmoette Helen bij een kinderdagverblijf, waar we later samenwerkten. Ik deel mijn werk graag op sociale media en geniet ervan om verhalen tot leven te brengen en een glimlach op het gezicht van mensen te toveren.

HELEN JANSSEN, Pikler® pedagoog en coach verbindende communicatie Helen is Pikler®pedagoog en trainer in verbindende communicatie. Ze heeft ervaring in gezinnen, onderwijs en kinderopvang wat het uiten van gevoelens en behoeftes doet. Kinderen zien en merken sneller de gevoelens van zichzelf en de ander op, waardoor er inlevende en warme interacties ontstaan. E-mail: helen@helenjanssen.nl

SUMEYRA DAGTEKIN Illustrator

Sumeyra is een autodidacte illustrator en ontwierp deze kaartenset. Ze heeft tal van illustratie stijlen. Sinds 2023 maakt ze digitaal illustraties voor kinderboeken, een passie die ze altijd al heeft gehad en nu met veel plezier tot haar werk heeft gemaakt. Haar twee katten zijn een bron van inspiratie. En kattenillustraties zie je volop in haar portfolio terug.

E-mail: sumeira.art@gmail.com
Instagram: www.instagram.com/sumeira.art

Portfolio Sumeira.art

Tekenen is voor mij een manier om mijn gedachten en gevoelens tot leven te brengen. In mijn illustraties probeer ik warmte, nieuwsgierigheid en een vleugje dromerigheid te vangen. Mijn werk is vaak geïnspireerd op mijn eigen herinneringen en de kleine verhalen van het dagelijks leven.

Elk beeld vertelt een verhaal – over verbondenheid, fantasie en de kracht van verbeelding. Nieuwsgierig naar meer illustraties en stijlen van Sumeyra? Klik op de illustratie en je ziet een beschrijving.

© Copyright - Zelf spelen & ontdekken